mandag 28. februar 2011

let´s build a house of fire!

Så var endelig mitt bidrag i interiørbloggejungelen oppe å gå! Jeg er technically challenged, så bare det å lage en egendefinert bakgrunn tok store deler av kvelden. Men planen er hvertfall at renoveringsprosjektet jeg har gående her i heimen, fra nå av skal dokumenteres grundig. For ca tre år siden overtok jeg nemlig barndomshjemmet mitt, et rekkehus fra 1928 på ca 150 kvm, upraktisk fordelt på fire etg , som har vært i familien siden det var nytt. Vi har altså vært tre generasjoner som har trådd våre barnsben mellom de ulike etasjene, svingt frem og tilbake i den gamle smijernsporten og rynket på nesen over sur rababra fra bakhagen.

Utvendig har huset stort sett innehatt samme form i alle disse årene. På et eller annet tidspunkt ble det bygget en garasje på høyre side, og på midten av 90-tallet bygget morfar litt på i fronten, slik at det ble både terrasse i andre etg. og større entré nede. Innvendig har veggene vært kledd med alt fra storblomstrete tapet, fattigmannspanel, brun strie og gulbrun psykedelia 70-talls tapet, og ettersom morfar var selverklært altmuligmann har det vært mye "fikse løsninger" på ting opp gjennom årene. Det var altså nok å ta tak i da jeg som 27-år gammel singel studine plutselig satt oppover ørene i shady el-anlegg, sikringer som spratt, morkne gulvbelegg og avleggs interiørløsninger. Jeg lot meg heldigvis ikke avskrekke, og så heller muligheter der andre ristet på hodet og anbefalte meg å selge hele rukkelet og få meg en lettstelt leilighet. Et og annet tilbakeslag har det dog vært, og jeg skal være den første til å innrømme at jeg i svake øyeblikk både har saumfart boligannonser på FINN og gått på visninger i fancy nyrenoverte byleiligheter. Men det endte med at jeg ble boende, og nå når ting sakte men sikkert blir akkurat slik som jeg vil ha det, kunne jeg ikke drømme om å bo noen andre steder!

Som bloggtittelen indikerer har jeg en forkjærlighet for retro-estetikken med dens skarpe farger og teakmøbler. Jeg er så heldig at jeg har arvet både skjenk og sminkebord i teak, samt at huset er i besittelse av verdens kuleste 50-talls kjøkken med skråskap, respatex-bord og røde skai-stoler. Folk flest rynket på nesen og forventet at jeg skulle rive kjøkkenet, slå ut litt vegger og investere i en moderne kjøkkeninnredning. I stedet malte jeg de gule veggene eggehvite, kjøkkenfrontene i verdens deiligste retroblå farge, skiftet håndtak og benkeplate og investerte i et knallrødt SMEG-kjøleskap (som fortsatt får tærne mine til å krølle seg av glede). Og idag ble endelig siste hånd på verket lagt , da den litt kjipe furulaminaten omsider ble skjult under et sort/hvitt sjakkmønstrete gulvbelegg. Kjøkkenet er mission completed:D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar